کماکان مسئله هنر و ناهنر مرزهای لغزانی را ایجاد میکند. آثار طاها حامد سواد تازه ای است بر بیانی تازه.
اینکه نقاشی چیست ، در مسیر تعریف میگردد. و ایستگاههای ثابت تاریخ هنری و سبک شناسی تنها می تواند برای تبئین گذشته و درگیر کردن هنرمندان بکار آید. این نام های تاریخی منظره پشت سر ماست . که امروزه به سختی میتوان گفت چراغ راه آینده است، بخصوص در دنیا هنر.
طاها حامد اینچنین جوان و پر کار ، خود دلیل سرعت بالای تحول جهان تصویر زده ماست.
جهانی که در حال عبور از توهم واقعیت فرم گرایانه و یا فرم واقعگرایانه است. مرزهای شهود هنری و عقلانیت ستیزی اقتصاد محور، وسیع تر از گذشته شده است.
نکات تامل برانگیز این کارنما را بطور خلاصه چنین میتوان شمرد ، خاستگاه سیال طراحانه ، رنگهایی ضد طبیعت ، شهود رها از تاریخ هنر ، مطالعه بصری مجازی ، تقلید کودکانه اسطوره ها ی جدید ،امحائ زمان و خاطره ، من این نگاه را سبکی پوسته ای می نامم . با مشاهده این تصاویر گویی پیازی در حال عریان شدن است در هزار لایه بدون انتها .
مجموعه بوسه دزدانه به حق عشق ممنوعی است که در پی انهدام هنر تقویم شده و آنچه در قالب تعلیم و نظریه به نقاشی امروز ما تبدیل شده ،شکل گرفته . کار ماده نقاش جسارتی است که از عقل جمعی زمان گریزان میباشد.
جاوید رمضانی
شهریور نود و پنج
Taha Hamed opened eyes to life in a beautiful APRIL, 1993 in Mashad, East of Iran, and gave life to his memories in Tehran. His passion for painting and cinema started in those days and taking a tour in these two worlds became his lifetime pastime. He was 13 when got to know Manouchehr Espahbodi, a renowned painting instructor in Mashad. Taha got lessons from Espahbodi for 5 years and set foot into the world of light and color. He started designing for life, getting lost in colors. This dragged him into his 20’s, and entangled Taha with colors.
The collection called ‘sneaky kiss’ is one of many by Taha. A collection of experiences lived by him. With his look, he portrayed things and people. ‘Sneaky Kiss’ tells the story of people with themselves, kind of internal dialogue. His lessons at another instructor in Tehran, Babak Etminani, led to his general understanding of style and technique. He learned a lot from many other teachers who taught him love.
It was after painting that Taha made use of silk printing as a fresh medium to turn IDEA into IMAGE; something impossible beforehand. Silk printing served as a point where he met new ideas, still occupying his mind.
Another collection by Taha, named Pierre Rivier, depicts part of a young French man in the past. A murder case in Pierre’s life that became a social event that even got Michel Foucault involved in it which turned the case into a global one. Pierre Rivier collection highlights the relation between murderer and the murdered. The work aims to study the impact art can leave on reducing social damages in Iran.
Taha’s main concerns have always been Identity, Originality and Aesthetics in a work of art and the proper relation between them. He works far beyond earning market’s approval, having a hand also in film script writing and cinema; the media he may one day use to express his thoughts.